
Kukások béníthatják meg Budapestet
Ma ül le Tarlós Istvánnal a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat szakszervezete, hogy elkerülhető legyen a karácsony elé időzített sztrájk.
Ha nincs megállapodás, az érdekképviselet szerint két-három rosszkor indított kukásautóval a fél várost meg lehet bénítani.
Az érintettek szerint a bérfejlesztésre szánt összeget végső soron a kukaholding csapolta le a fővárosról.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat (FKF) dolgozói a sikertelen bértárgyalások miatt döntöttek a munkabeszüntetés mellett. Noha a munkáltató megadta a 4 százalékos béremelést, a munkavállalók ennek több mint kétszeresét szeretnék elérni. Miután az elégséges szolgáltatások biztosításának paramétereiről sem tudtak megállapodni, a Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000 (HVDSZ) a bíróságtól kérte a munkabeszüntetés jogszerűségének, és az annak során teljesítendő alapfeladatok körének megállapítását.
A kukásautó mint útakadály
Mint Király Andrástól, a HVDSZ elnökétől megtudtuk, az érdekképviseletek hétfőn ülnek le a főpolgármesterrel, miután az FKF kijelentette, hogy nincs döntési helyzetben a béremelést illetően. Addigra talán a bírósági végzés is megérkezik, amelynek jogerőre emelkedése után bármikor megkezdődhet a sztrájk. (Az FKF több mint 800 ezer háztartás kommunális hulladékának elszállításáért, a közterek tisztántartásáért és Budapest belterületének hó eltakarításáért is felel.)
A dolgozók azt tartják elégséges szolgáltatásnak, ami senkinek sem veszélyezteti az életét vagy egészségét, továbbá ide sorolják azt is, hogy időben elszállítanák a hulladékot a közegészségügyi és közoktatási intézményektől. „Köztisztasági ágon” a balesetveszély elkerülésére törekednének, vagyis váratlan időjárási események esetén eltakarítanák a havat és síkosság mentesítést is végeznének.
A szakszervezeti vezető elmondta az atv.hu-nak, hogy addig sztrájkolnak, amíg csak el nem érik céljaikat.
Terveik szerint karácsony előtt már elindulhat a munkabeszüntetés, akár egy 2 órás sztrájkkal is komoly fennakadást tudnak okozni a főváros mindennapjaiban.
És tényleg, elég, ha arra gondolunk, mi történik akkor, ha mondjuk reggel 7-ig nem ürítik ki a körút és az Üllői út hulladékgyűjtő edényeit, és a kukásautók a csúcsforgalomban bukkannak fel.
Zsarolási potenciál
A HVDSZ elnöke szerint az elmúlt években durván nőtt a cégnél a fluktuáció, úgy tudja, a fizikai munkások állományának 10 százaléka (180-200 fő) tervezi távozását a közeljövőben. Az FKF-nél egy sofőr átlag alapbére körülbelül 110-120 forint nettó, de mindezekért esetenként jóval többet kell dolgozni heti 40 óránál. Király András szerint a vitázó felek könnyebben találtak volna megoldást a bérfejlesztés problémájára, ha a tavasszal létrejött állami szemétholding miatt nem áll elő bizonytalan helyzet.
Tarlós István a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Holding (NHKV) működésének áprilisi megkezdésekor jelentette be, hogy a miniszterelnökhöz fordul és törvénymódosítást kezdeményez a hulladékgazdálkodás új szabályozása miatt, mivel nem szeretné, hogy Budapest finanszírozza a vidéki települések országosan csaknem 15 milliárdos hulladékgazdálkodási veszteségeit.
Forrás:
atv.hu