A kormány nem ad több pénzt a Lánchíd felújítására
Csak a korábban megígért hatmilliárd forinttal akarja támogatni a kormány a Lánchíd felújítását, de ez kevés lesz.
A főváros szerint zajlanak egyeztetések, de ezekről nem beszélhetnek. A híd felújítása sürgős lenne, a BKK már súlykorlátozást vezetett be rajta.
„A kormány állja a szavát és betartja mindazt, amit Tarlós Istvánnak ígért és szerződésben vállalt 2018. októberében, a Lánchíd és a Budai Váralagút felújításához hat milliárd forint támogatást nyújt” – közölte a Miniszterelnökség a hvg.hu-val. Ennél többet nem árultak el.
A fővárosi önkormányzat szerint „folyamatos az egyeztetés a főváros és a Miniszterelnökség között a Lánchíd felújításáról, amíg ezek a tárgyalások nem zárulnak le, nem tudunk részleteket mondani”.
A Miniszterelnökség közlése alapján a kormány csak hat milliárdot akar adni – bár a szűkszavú válasz logikailag nem zárja ki, hogy a támogatás több lesz ennél.
Ezzel csak az a probléma, hogy a felújításra kiírt közbeszerzési eljárásról szivárgó információk szerint, csak a rendelkezésre álló forrásnál jóval drágább ajánlatok érkeztek. Tarlós István ex-főpolgármester, ezt 2019 októberében lényegében elismerte, és közölte: árfelülvizsgálatot rendelnek el. Az új főpolgármester, Karácsony Gergely megválasztása után azt nyilatkozta, a Lánchíd csaknem kétszer annyiba kerül, mint amennyi pénz rendelkezésre áll. Mivel a rekonstrukció nem halogatható tovább, megpróbálják újragondolni a felújítás tartalmát, illetve megnézik, hogy miképpen kapcsolódik ez a rakpartok és az alagút felújításához. A főpolgármester azt mondta: „első körben az ajánlati kötöttség kitolása mellett döntöttünk, hogy ki tudjuk találni, hogy lefújjuk ezt a tendert és más műszaki tartalommal írunk ki egy újat, vagy megpróbáljunk plusz forrásokat bevonni”.
A felújításra a főváros 17 milliárdot szán, a kormány ezt egészíti ki 6 milliárddal. Ismerve Budapest enyhén szólva feszített költségvetését, nem látszik, honnan tudna a főváros több pénzt előteremteni.
Január 10. a legfrissebb határidő
Mindenesetre a felújításra kiírt eljárás folyamatban van, a felújításért felelős BKK a közbeszerzési dokumentumok tanúsága szerint bekérte az ajánlattevőktől a szükséges igazolásokat. Ez egyébként szokatlan lépés, az ilyen eljárásokban jellemzően csak a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó jelentkezőtől szokták kérni az igazolásokat. A BKK amúgy elég szűk határidőt szabott, ennek kitolását az ünnepekre tekintettel több jelentkező is kérte. A közlekedési vállalat ennek eleget tett, jelen állás szerint az igazolásokat január 10-ig kell leadni.
Amúgy az alábbi jelentkezők kérték a határidő kitolását:
- SDD Konzorcium. Ennek tagjai a Subterra a.s., a Dömper Kft. és a Pannon-Doprastav Kft.
- STR Kft. Vagyis a Strabag.
- Közgép Zrt. Ez Simicska Lajos volt cégbirodalmának építőipari zászlóshajója, amely a G-nap után hogy, hogy nem, többé nem tudott állami megrendelésen nyerni, végül Szíjj László érdekeltségébe került, és immár a jelek szerint feltámadóban van.
- A-Híd Zrt.
Már súlykorlátozást vezettek be
A hidat már októberben lezárták egy teljes napra a felújításhoz szükséges előzetes hídvizsgálat miatt. Mikor kiderült, hogy a közbeszerzési eljárásban csak túl drága ajánlatok érkeztek, Tarlós István heti egyre növeltette a híd állapotának ellenőrzési gyakoriságát. A BKK január elején súlykorlátozást vezetett be a hídon, a szerkezet terhelésének csökkentése miatt, 5 tonnánál nehezebb járművek nem hajthatnak fel rá.
A Lánchíd természetesen nincs veszélyes állapotban, de rég megérett a felújításra (a BKK már 2013-ban nekifutott egyszer), azt már nem lehet sokáig halogatni.
A közbeszerzés amúgy már akkor sem ment simán, amikor még be se érkeztek a (túl drága) ajánlatok. A BKK több alkalommal kitolta a beadási határidőt, mert kiegészítő tájékoztatási kérések érkeztek be. „A felújítás ütemezése változatlan, a kiegészítő tájékoztatási kérések megválaszolása a közbeszerzési eljárások megszokott eleme” – közölte a BKK 2019 szeptemberében a hvg.hu-val. Ez azonban minimum a helyzet elbagatellizálása volt. A feltett kérdésekből és az azokra adott több tucat oldalnyi válaszból nem csak az világlott ki, hogy a beszerzés műszaki leírásában komoly hibák vannak, hanem hogy a felújítás eredeti terveitől a majdani vállalkozónak részmegoldásokban muszáj lesz eltérnie, ha tartani akarja a kormány által a híd lezárására megszabott 18 hónapot, de a végeredmény nem lehet rosszabb vagy másmilyen, mint az előírt – és minden felelősség a kivitelezőt terheli. Ennek fényében kicsit sem meglepő, hogy a közbeszerzésen csak a vártnál drágább ajánlatok érkeztek be.
- Forrás:
hvg.hu