Munkáspárt programjai

A Magyar Munkáspárt programja

Miért van az?

Egy szabályt ismerünk:

A Munkáspárt Budapesti honlapja

Fogjunk össze a jövőnkért

Támogatni kívánom anyagilag a Munkáspártot

Megjelent A Szabadság legújabb száma: Megjelent A Szabadság legújabb száma:

Levelezésem

PayPal adomány

Hírlevélre feliratkozás

Csatlakozz infólistánkhoz, ahol minden fontos információról értesülhetsz.

HÍRLEVÉLRE VALÓ FELIRATKOZÁSHOZ
Ide írd az e-mail címed:

Új útszakaszok lesznek fizetősek és nőnek a díjak is

Új útszakaszok lesznek fizetősek és nőnek a díjak is

Az e-útdíj és e-matrica rendszereket egyaránt érintő szabálymódosítások lépnek életbe 2018 végén, illetve 2019 elején - írja a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ).

Január 1-jén több új, 2018 folyamán átadott gyorsforgalmi és főúti szakasszal bővül a díjköteles utak köre.

Az e-matrica rendszerben a díjköteles úthálózat hossza az eddigi 1356 kilométerről közel 1380 kilométerre, a 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszerben pedig 6880 kilométerről 6914 kilométerre nő (az elemi szakaszok száma utóbbi esetben az eddigi 2462-ről 2474-re változik).

A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszert érintő fontos változás, hogy 2018. december 25-től megszűnik a terelőútként kijelölt díjköteles útszakaszok díjmentessége.

A díjköteles útszakasz terelőútként történő kijelölése a 2018 végéig érvényes szabályozás szerint automatikus díjmentesítéssel jár. Az eddigi jogszabály nem tett kivételt az alkalmi terelés és a fix terelés között sem, illetve annak figyelembevételére sem volt mód, ha valaki eleve a terelőútként kijelölt útvonalon közlekedett volna.

Tekintettel arra, hogy ez utóbbi esetben a díjmentesítés az érintett járművekre vonatkozóan nem indokolt, az új szabályozás megszünteti ezt a lehetőséget. Ezzel párhuzamosan arról rendelkezik, hogy alkalmi (31 napnál nem hosszabb) terelésnél a terelőúton közlekedő teherjárművek akkor is mentesüljenek a bírság kiszabása alól, ha útdíjfizetési kötelezettségüknek az adott szakasz tekintetében nem tettek eleget (tehát nem vásároltak viszonylati jegyet vagy fedélzeti eszköz használata esetén nem rendelkeznek elegendő egyenleggel).

Az ezzel kapcsolatos szabályozás az e-matrica rendszerben változatlan marad, vagyis az autósoknak továbbra sem kell útdíjat fizetni azoknak az egyébként díjköteles útszakaszoknak a használatáért, amelyeket a közútkezelő terelőútként jelölt ki.

Szintén az e-útdíj rendszert érintő fontos szabálymódosítás, hogy 2019. január 1-től szigorodik a gépjárművek környezetvédelmi kategória besorolása. A legkedvezőbb díjszinttel rendelkező A‑kategóriába az eddigiekkel ellentétben már csak az EURO V vagy az ennél magasabb osztályú motorral felszerelt járművek kerülhetnek.

Lényeges újdonság, hogy a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó járműre 2019 elejétől a pótkocsikra érvényes jogosultságot (U díjkategória) is meg lehet vásárolni (a D2-es vagy B2-es jogosultság mellett). A rendelkezés könnyebbséget jelent az autósoknak, akik a vontatóra megváltott U díjkategóriájú e‑matrica segítségével bármilyen vontatmánnyal közlekedhetnek.

A változások másik része a járműszerelvények jogosulatlan úthasználata esetében kiszabható pótdíj mértékét és az ennek megfizetésére kötelezhetők körét érinti. Az új szabályozás értelmében, ha sem a járműszerelvény D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó vontató járműve, sem pótkocsija (U díjkategória) nem rendelkezik úthasználati jogosultsággal, akkor az eddigiektől eltérően nem két, hanem csak egy pótdíjfizetési kötelezettség keletkezik, amelynek megfizetésére a vontató jármű üzembentartója vagy tulajdonosa kötelezhető. Abban az esetben is az üzembentartó vagy a tulajdonos köteles megfizetni a kirótt pótdíjat, ha a vontató jármű igen, a vontatmány viszont nem rendelkezik úthasználati jogosultsággal.